Tilbage til Menu
Spis Frisk
af Josef Prince

Derfor, brødre, hav frimodighed til at gå ind i det helligste ved Jesu blod, ad en ny og levende vej,
som han helligede os, gennem forhænget, det vil sige sit kød.
Hebræerne 10:19-20.

Da Gud sørgede for manna til Israels børn i ørkenen, sagde Moses til folket: "Lad ingen efterlade noget af det til morgenen" (2 Mos. 16:19). Da nogle af dem ikke lyttede til Moses' ord og beholdt nogle til næste morgen, avlede det orme og stank.

Dette minder mig om den lov, som Israels børn skulle overholde, da de bragte takkeofferet til tak: ”Kødet af hans takkeoffer skal spises samme dag, som det ofres. Han skal ikke efterlade noget af det til morgenen ” (3 Mos. 7:15).

Disse to vers taler om at spise frisk og ikke lade mannaen eller kødet fra offeret blive forældet. På samme måde, når vi tager del i den hellige nadver, lad os bede Herren om en ny åbenbaring af, hvad han gjorde for os på korset.

Lad os aldrig blive så fortrolige med det hellige nadver, at vi begynder at se det som almindeligt og ubetydelig. Vi holder Guds Søns brudte legeme og drikker af hans udgydte blod.

Vil du have en frisk åbenbaring af den hellige nadver? I dagens skriftsted fortæller Guds ord os, at vor Herre Jesus gennem korset indviede en "ny og levende vej", så vi kunne nærme os Gud, ikke med frygt og ængstelse, men med frimodighed . Han tillod sit eget kød at blive brudt, så vi kan få fri adgang til vores kærlige Fader i dag.

Jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på det oprindelige græske ord, der bruges for nyt her. Det er ordet prosphatos , og det betyder "senest slagtet, nydræbt." Hvorfor brugte Helligånden dette usædvanlige ord her?

Fordi når du tager del i den hellige nadver, ønsker Gud ikke, at du skal tage del, som om du mindes en historisk begivenhed, der fandt sted for længe siden. Korset overskrider tiden. Når du tager del i den hellige nadver til minde om ham, så se din Herre Jesus foran dig, som om du er lige der på Golgata.

Se din Herre Jesus nyslået , bære alle dine sygdomme og bære alle dine smerter. Deltag ikke rituelt, men træf ind for en ny åbenbaring af hans kærlighed, som blev demonstreret ved korset.

Til Dag 47